Villás Lajos emlékére!
Dr. Áder János Úr Részére!
Köztársasági elnök
Sándor-palota, 1014 Budapest, Szent György tér 1–2.
Levélcím: 1536 Budapest, Pf. 227
Tisztelt
Áder János Köztársasági Elnök Úr!
Alulírottak, Villás Lajos (...),
és dr. Horváth Ferenc (…)
alatti lakosok,
(Levélcímünk: 1325 Budapest, Pf. 263.)
az alábbi beadványt
terjesztjük be:
I.
Tisztelettel kérjük, hogy beadványunk és
mellékletei áttekintése, értelmezése után megvizsgáltatni szíveskedjen a
Magyarországon elhíresült, úgynevezett „érpataki modell” demokratikus
jogrendünkhöz való viszonyát! Kérjük, hogy külön kiemelt figyelmet fordítson az
érpataki emberek életviszonyaira, a Tiszavasvárin jelenleg is zajló
közállapotokra, ahol ma is folyamatban van a cigányok által sűrűn lakott településrészek
éjjel-nappal történő bejárása, a cigányok zaklatása azok részéről, akik
elkötelezett hívei az érpataki modellnek, azok részéről, akik „közösségrendező
fontharcos államférfiaknak” nevezik magukat!
Hivatkozva Magyarország hatályos
Alaptörvénye 9. cikkének (1) bekezdésére, mely szerint Magyarország
államfője a köztársasági elnök, aki kifejezi a nemzet egységét, és őrködik az
államszervezet demokratikus működése felett, tisztelettel felhívjuk, hogy
teljesítse kötelességét! Fejezze ki az érpataki modellel szembeni rosszallását,
védje meg azokat a polgárokat, akik ki vannak téve Orosz Mihály Zoltán és
társai demokráciaellenes zaklatásának!
Hozza Magyarország polgárainak tudomására,
hogy a demokratikus államberendezkedés elvei- és jogelvei védenek minden
magyar állampolgárt, de különösen az érdekérvényesítő képességgel nem
rendelkező mélyszegénységben élő embereket (közöttük a cigányokat) attól a
civil alapon szervezett agressziótól, amit az érpataki modell képvisel!
Ezt Várjuk el Magyarország Köztársasági
Elnökétől!
Véleményünk szerint;
Az érpataki modellnek nevezett, Orosz
Mihály Zoltán érpataki polgármester nevével fémjelzett (a Jobbik Magyarország
Párt és Mozgalom által politikailag támogatott) elgondolás, gyakorlati
megvalósításában veszélyezteti a nemzet egységét, az államszervezet
demokratikus működését. Alkalmas arra, hogy a településeken érintetteket
zaklatásnak kitéve, velük szemben a joggal visszaélve, kényszer és fenyegetés
alkalmazásától sem riadva vissza, a fasizmus totalitáriusságára, vagy a
kommunista korszak önkényére történő hasonlatossággal megalázzanak, majd
félelmüket kihasználva irányítsanak gyenge érdekérvényesítő képességű,
kiszolgáltatott helyzetben lévő embereket (főként cigányokat), önkormányzati
segédlettel, uralmi pozícióból.
Ez a modell a „rendszerváltozással
bevezetett nihilista és anarchista neo-liberális ideológia hegemonisztikus
elterjesztése által megteremtett” társadalmi káosznak nevezi a fennálló
társadalmi rendet, melyet az emberi züllöttség és mélyszegénység (olvasatukban
mélyigénytelenség) jellemez, aminek felszámolása érdekében közösségrendező
civil frontharcosokra van szükség, akik az illetékes állami szervektől és
hatóságoktól majd kikényszerítik a rendeltetésszerű jogalkalmazást (konkrétan
boldog-boldogtalant feljelentenek), ha ők úgy ítélik meg, hogy államhatalmi
jogsértés történt. Foglakozni kívánnak a hatóságok helyett gyermek- és
ifjúságvédelemmel, a környezetvédelemmel és bizony van cigánystratégiájuk is,
ami leírásában más, mint gyakorlatában, amikor is ezek a frontharcos
államférfiak járják a cigánytelepeket, terepszínű ruháikban, rúdlámpával és
napszemüveggel felszerelkezve és zaklatják az ott élőket! (az érpataki
modell letöltött változatát I/A szám alatt.)
II.
Orosz Mihály Zoltán különböző ügyeiben
több alkalommal is állást foglaltunk! Konkrét intézkedésre azonban nekünk nem
sikerült rábírni sem a Belügyminisztériumot, sem pedig a Szabolcs-Szatmár-Bereg
Megyei Kormányhivatalt. Tudomásunk szerint törvényességi felügyeleti eljárást
soha nem indítottak Érpatak önkormányzata ellen! Ha Magyarország
miniszterelnökéhez fordulnánk közjogi segítségért, őt érhetné az a vád, hogy
hatalmon lévő kormánypárti képviselőként elfogult az ellenzékkel szemben. Így
arra következtetés jutottunk, hogy az érpataki modell már kinőtte magát
annyira, hogy az államszervezet működése felett őrködő legfőbb közjogi méltóság
is foglalkozzon a jelenséggel.
2012. november 12-én megjelent
egy felhívása Orosz Mihály polgármesternek, melyet sérelmesnek, megalázónak és
jogellenesnek ítéltünk meg, ezért a belügyminiszternek írtunk levelet. A 2013.
január 4-ei válasz semmitmondó volt. Az áttétel jogintézményét nem alkalmazták,
a törvényességi felügyeletre jog- és hatáskörrel rendelkező szervet az érpataki
önkormányzat működésével kapcsolatban nem keresték meg. (a felhívást
és a levelünkre küldött választ az 1. sz. mellékletként csatoljuk)
2015. év május 13-án a sérelmeztük,
hogy Orosz Mihály jelmezben, zászlókkal a háta mögött, gyermekekkel körbevéve –
olykor magát alpári módon kifejezve – politikai szónoklatot tartott egy
iskolában. (Mint megtudtuk, ez a Geszterédi Árpád Fejedelem Általános Iskola
Szent István Hagyományőrző Tagiskolája volt, címe: 4245 Érpatak Béke u. 27.) A
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal úgy ítélte meg, hogy nekik ezzel
nincs dolguk - a törvényességi felügyeleti eljárás megint elmaradt -, és a
választ a KLIKK-től kaptuk meg 2015. június 05-én.
Ez a válasz tartalma szerint csak arra
utalt, hogy az ingatlan Érpatak tulajdonában van, és csak tanítás nélküli
napokon, továbbá tanítási időn kívül biztosítanak lehetőséget az ilyen
programokra, mert nincs más nagyobb használható közösségi
tér a lakosságnak és a civil szervezeteknek. Ha gyermek is jelen voltak, csak
szülői beleegyezéssel és semmiképpen sem az iskola szervezésében valósulhatott
meg. Nem gondoljuk, hogy kikérték volna a szülők beleegyezését a polgármester
programjához. (a videót, a panaszt, a választ 2. sz. mellékletként
csatoljuk)
III.
Mélységes aggodalommal figyeljük a
tiszavasvári folyamatokat!
Tiszavasvári Önkormányzata 2016. február
15-én, a 13. sz. előterjesztésében – melynek előadója dr. Fülöp Erik
polgármester volt –, Tiszavasvári Város Önkormányzata és a Becsület Légiója
Egyesület közötti együttműködési megállapodás megkötése tárgyában (is) tartott
ülést. A képviselő testület többségi szavazattal elfogadta az előterjesztésben
foglaltakat, és azóta tudomásunk szerint, az együttműködési megállapodás is
aláírásra került a felek között.
Ezzel a megállapodással kapcsolatban az
alábbi felszólamlást kívánjuk tenni:
Előrebocsájtjuk, hogy Orosz Mihály Zoltán
érpataki polgármester „érpataki modelljét” mi a demokrácia megcsúfolásának
tartjuk, melyet a hatalmi politika eltűr! Amennyiben hinni lehet az érpatai modellt
népszerűsítő honlapnak (http://erpatakimodell.hu), Alsózsolca,
Cegléd, Eger, Gyöngyös, Hajdúdorog, Hejőszalonta, Jászberény, Konyár, Nagykáta,
Mezőkövesd, Miskolc, Onga, Ózd, Sajóbábony, Szombathely és Tata, hasonlóan
érintett a „civil rendcsinálók” – „Az organikus közösségszervezés komplex
társadalmi integrációs rendszerének” nevezett program gyakorlati
megvalósításában.
Véleményünk szerint az „érpatai modell”
egy, az emberek megalázására alkalmas, joggal való visszaélések tömege, melynek
szellemiségével a Belügyminisztérium sem ért egyet azonban, de amíg bűncselekmény
vagy szabálysértés gyanúja nem merül fel az alkalmazókkal szemben, addig a
közigazgatás nem tesz intézkedéseket, eltűri ezt a fajta bánásmódot a
polgáraival szemben. Mi ezt nem tartjuk helyesnek!
Megtekintve a különböző tárgyban készült
és nyilvánosságra hozott videofelvételeket, az az álláspontunk, hogy
Tiszavasvári képviselő testülete a „jobbikos” érzelmű képviselőivel,
pártpolitikai nyomásra hozott egy olyan döntést, amely több szempontból is
sérti a magyar jogrendet!
1.) Az
önkormányzat egy olyan egyesülettel kötött megállapodást, mely megállapodás
anyagi vonzatait nem írják körül, csak utalnak arra, hogy eszközrendszert
biztosítanak az érpataki székhelyű egyesületnek. Egy olyan egyesületnek, mely
köznyilvános adatai szerint valós tevékenységet egyesületi forrásból nem végez,
pénzügyi beszámolói nullásak, adószáma törlésre került. (A civil szervezetek
nyilvántartásában ezen tényt ellenőrizni lehet. (a 3. sz. mellékletben a
birosag.hu oldalról, a civil szervezetek nyilvántartásából a letöltött
anyagokat csatoljuk)
2.) Tudomásunk
szerint Orosz Mihály Zoltán ellen közokirat-hamisítás bűntette miatt
büntetőeljárás van folyamatban. Az együttműködési megállapodást aláíró fél
tárgybani hitelessége megkérdőjelezhető. Ismerjük az ártatlanság vélelmét, mint
jogelvet, azonban mi a garancia arra, hogy az önkormányzat felbontja a
megállapodást, ha Oroszt jogerősen elítélik? Egy megválasztott
képviselőtestületnek éppen egy ilyen emberrel kell megállapodnia
információáramlásról, adattovábbításról, megfigyelésről, rendvédelmi,
rendészeti közreműködésről?
3.) A
birtokunkba került együttműködési megállapodás tervezet implicite
felhatalmazást ad arra, hogy a fent körülírt egyesület jogosulatlan
közbiztonsági tevékenységet végezzen, és az önkormányzat ezt a tevékenységet a
megbízó státusából szervezze. (A jogosulatlan közbiztonsági tevékenység
szabálysértés, melyet a 2012. évi II. törvény 171.§, a szervezése pedig vétség,
melyet a 2012. évi C. törvény 352.§-a ír körül jelzett törvényi tényállásokban)
A megállapodás felhatalmazást ad arra is, hogy egyes állami, önkormányzati jog-
és hatásköröket vagy azok egy részét jogosulatlanul delegálják egy civil
szervezetnek. Olyan feladat-meghatározásokat is olvashatunk, melyekhez egy
állami- közigazgatási szervnek bírói engedélyre lenne szüksége. Nehéz
értelmezni például, hogy mit jelent a civil szervezet által a cigányok
megfigyelése! A mi olvasatunkban ez nem más, mint a cigány lakosság folyamatos
zaklatására vonatkozó rejtett utalás. Álláspontunk szerint vissza fognak élni a
származásra vonatkozó szenzitív adatokkal is. (a 13. sz. 2016.
február 15-én megvitatott előterjesztést, és a birtokunkba került megállapodás-
tervezetet 4. sz. mellékletként csatoljuk)
A jogosulatlan közbiztonsági tevékenység
végzésével és szervezésével kapcsolatban fontosnak tartjuk leírni az
alábbiakat:
Ezen tényállások jogalkotói akaratra
kerültek be a jogrendünkbe, mégpedig azért, mert nem hatósági
személyek – politikai okokból, kvázi hatósági jogkörök letéteményeseiként –
visszaéltek jogaikkal, és több településen a 2011. évet megelőzően
foglyul ejtették a települések cigány lakosságát a saját élőhelyükön.
Napszemüveges, rúdlámpás, fekete ruhába öltözött, idegen településről érkezett
„jobbikos” érzelmű polgárőrök napokon át körbevették a cigányok által lakott
településrészeket, napokon át mindenféle indok nélkül követték a cigány
családok, cigány gyermekek mozgását, zaklatva őket a mindennapi életvitelükben
(például Gyöngyöspatán, Tatárszentgyörgyön). Ehhez a tevékenységhez kapcsolódva
a megfélemlítés erősítésére betiltott szervezetbe tartozó magyar gárdások és
nyilvántartott civil szervezet nélküli szabadcsapatok csatlakoztak a
települések cigányainak zaklatásához.
Ehhez képest pártállami módszereket idéző
besúgói, segédrendőri szerepekre hasonlító alanyokkal és eszközökkel,
önkormányzati és pártpolitikai segédlettel, a YouTube videómegosztó portálon
tárgybani szereplő Volner János országgyűlési képviselő, Zagyva György Gyula
volt országgyűlési képviselő, dr. Fülöp Erik polgármester és Orosz Mihály
Zoltán érpataki polgármester, a Becsület Légiója elnevezésű egyesület elnökének
megnyilvánulásaiból számunkra egyértelmű, hogy újra a cigány közösségek „megrendszabályozása”, „megregulázása” a
kimondott cél. (a videókat rögzítettük CD-re, 5. sz. melléletként
csatoljuk)
Ezzel az önként vállalt civil feladattal
pedig együtt jár, hogy életvitelükben folyamatos zaklatásnak fogják kitenni a
nincstelen tiszavasvári cigányokat (és más települések szegénységben élő cigány
származású lakóit is), ha senki nem szab gátat az érpataki modell terjedésének.
Sérteni fogják az emberek magánszféráját, ezzel is provokálva a cigányokat, a
nincsteleneket, hogy jogellenes cselekményt kövessenek el a Becsület Légiója
tagjainak valamelyikével szemben.
Oroszék állandóan a cigányok lakta részen
fognak járőrözni, megfigyelni, zaklatni embereket (akárcsak a feloszlatott
Szebb Jövőért Polgárőr Egyesület tette ezt Tatárszentgyörgyön). A hatóságokat
állampolgári bejelentéseik alapján – hivatkozva az együttműködési
megállapodásra is –, folyamatosan intézkedésekre fogják kényszeríteni (a
hatóság tagjait akár feljelentésekkel is fenyegetni intézkedés elmulasztása
okán), figyelmen kívül hagyva azt a tényt, hogy a hatóságoknak sok esetben sok
egyéb feladata is van. Teszik ezt olyan civil személyek, akik nem is
Tiszavasvárin élnek, azon a településen idegenek, úgy, hogy szakmai
hozzáértésüket, emberi hozzáállásukat senki nem vizsgálta.
IV.
Tisztelt
Áder János Köztársasági Elnök Úr!
Nem célunk egyetlen bűnöző életmódot
folytató vagy bűnt elkövető cigány származású magyar állampolgár beadványunkkal
történő bármiféle védelme! Azonban azt gondoljuk, hogy a folyamatosan megújuló
állami- és önkormányzati szervek, szervezetek, hatóságok jog- és
hatásköri feladatmegosztáson alapuló feladata az állampolgárok életviszonyainak
normák általi szabályozása, a szabályok betartatása – nem pedig hozzá nem értő,
olykor arrogáns civileké.
A civil szervezetek bevonása az állami-
önkormányzati feladatok ellátásába ugyan segítő szándékkal lehetséges, az
általunk körülírt helyzetben azonban egyáltalán nem erről van szó.
Tiszavasvári önkormányzatának döntése nem
a segítő szándékot tükrözi vissza, nem a helyiek lakhatási, gyermek- és
ifjúságvédelmi vagy más helyi problémáinak megoldását irányozza elő. Sokkal
inkább egy diktatórikus, megtorló szándékot feltételez, melynek célja a
nincstelen, kiszolgáltatott helyzetben lévők (főként cigányok) folyamatos
félelemben tartása, megregulázása, alapvető jogainak sárba tiprása, lakhatási
körülményeik súlyosbítása, gyermekeik állami gondoskodásba küldése, egyenlőtlen
bánásmód kialakítása a polgárok között a származásra tekintettel, melynek
beláthatatlan következményei lehetnek.
Mindezt teszik olyan civilek (asztalosok, péklegények,
villanyszerelők, kőművesek és egyéb civil foglalkozású személyek) bevonásával,
akiknek a megállapodásba foglalt feladataikhoz a szakértelme nagyon is kétségbe
vonható, hiszen senki nem vizsgálta. Ezen a tényen mit sem változtat az, ha a
szellemiségüket tekintve egészen más szervezetekbe olvadnak be, mint például a
helyi polgárőr egyesületekbe, melyekre a polgárőrségről és a polgárőri
tevékenység szabályairól szóló 2011. évi CLXV. törvény 5.§ (1) bekezdése
alapján a közelmúltban szabta a jogalkotó közterületi tevékenységük feltételéül
a helyi rendőri szervvel történő együttműködés írásba foglalását közfeladatuk
ellátása szabályozása tárgyában.
Ha az érpataki modell hálózatként tovább
működhet, az állami- közigazgatási szervek mellett kialakulhat egy olyan
országos szervezet, mely összefonódva a helyi- települési önkormányzatok
vezetésével alkalmassá válhat (különösképpen egy radikális parlamenti párt
támogatásával) arra, hogy rendkívüli helyzetben az erő- és hatalmi pozícióit
kihasználva akár az alkotmányos rend ellen is fellépjen, adott helyzetben a
cigány származású lakosságot másodrendű alantas állampolgárként, szolgaként
kezelje. – Ez a véleményünk!
Úgy gondoljuk, hogy a demokrácia
megcsúfolása, az államigazgatási szervekbe vetett közbizalom lerombolása az,
amit ez a fajta civil tevékenység Magyarországon képvisel.
Beadványunkat postai úton való megküldése
után egy közösségi oldalon is nyilvánossá tesszük megadva az embereknek a
beadványunkhoz való csatlakozás lehetőségét.
Tisztelettel kérjük szíves intézkedését az
államszervezet demokratikus működésének megőrzésére! Tisztelettel kérjük
beadványunkra választ adni szíveskedjen! Megtisztelő válaszát kérjük az alábbi
címre eljuttatni: dr. Horváth Ferenc, 1325 Budapest, Pf.:263.
Budapest, 2016. február 29.
T i s z t e l e t t e l :
Villás Lajos sk.
dr. Horváth Ferenc sk.
Melléklet:
- Az
érpataki modell kinyomtatott változatát I/A. sz. mellékletként csatoljuk.
- Érpatak
polgármesterének 2012.11.12-ei felhívása és a levelünkre 2013.01.04-én küldött
belügyminisztériumi választ az 1. sz. mellékletként csatoljuk
- „Botrány:
Iskolában, gyermekek előtt buziznak és mocskolódnak a szélsőjobbosok”
Közzététel: 2013. jún. 30. (piroslap) https://www.youtube.com/watch?v=4YFcsFlisGY
a videót, a panaszt, a kapott
választ 2. sz. mellékletként csatoljuk
- A
3. sz. mellékletben a birosag.hu oldalról, a civil szervezetek
nyilvántartásából a letöltött anyagokat csatoljuk.
- A
13. sz. 2016. február 15-én megvitatott tiszavasvári előterjesztést, és a
birtokunkba került megállapodás- tervezetet 4. sz. mellékletként
csatoljuk.
- Az
általunk fontosnak videó-felvételeket rögzítettük CD-re, 5. sz.
melléletként csatoljuk.
